Żyję tu i teraz i nie jest mi wszystko jedno co się dzieje wokół mnie . To moje subiektywne spojrzenie na Rzeczypospolite ...
Blog > Komentarze do wpisu

Liderzy i ich partie

Rozważania w stylu "zmieńcie szefa, to wejdziemy z wami koalicję" co jakiś czas padają z różnych stron sceny politycznej. W ramach tej kampanii odezwał się już Brudziński z PiSu:
Marzenie Brudzińskiego czyli PO-PiS bez Tuska
Kilka dni później koalicję Platformie bez Tuska zaproponował Grzegorz Napieralski:
Przedwyborcza awantura o powyborcze koalicje
Jakaś epidemia?

W ramach najnowszej debaty na naszym blogoforum zastanawiamy się nad kształtem naszej sceny politycznej pozbawionej obecnych liderów? Jaki mają oni wpływ na swoje ugrupowania i ich notowania?
A gdyby liderzy byli inni?

  • PO bez Donalda Tuska? Trudno sobie wyobrazić. Wprawdzie w partii jest kilku polityków, którzy mają cechy przywódcze i wysokie apiracje, ale na dzień dzisiejszy to właśnie Donald Tusk jest jednym z większych atutów Platformy. I chyba tylko on jeden potrafi w jedenj partii połączyć Gowina i Arłukowicza.
  • PiS to Jarosław Kaczyński? Z pewnością tak, ale raczej już niedługo. Ziobro już dawno zapewnił sobie poparcie Ojca Dyrektora, a dla tej formacji jest to kluczowe. Sam Kaczyński sprawia wrażenie jakby rozdwojenia. Raz jest łagodny, występuje w otoczeniu dzieci, innym razem staje na czele tłumu z pochodniami. Jednocześnie przyciaga i odpycha. Tak przeciwstawne wizerunki sprawiają, że kampania jest chaotyczna i nie do końca wiadomo - do kogo adresowana.
    Moim zdaniem - odejście Kaczyńskiego w tej chwili spowodowałoby wzmocnienie prawej ściany. Ci, którzy próbowali walczyć o centrum - są juz w PJN.
  • SLD - jakoś od bardzo dawna nie słychać głosów, że Grzegorz Napieralski jest wielką wartością dla tej partii. Wprost przeciwnie - wszystkie jego posunięcia ciągną notowania lewicy w dół.
    Mam wrażenie, że gdyby dziś SLD zmieniło szefa - to pozytywny skutek w sondażach zobaczylibyśmy już za 3 dni.
  • PSL - cóż, ta partia kojarzy mi się z jedna wielką rodziną. Czy w danym momencie rządzi jeden czy drugi - chyab nie ma to większego znaczenia. Choć póki co - sam Waldemar Pawlak nie ma poważnej konkurencji.
  • PJN - niby formalnie szefem jest Paweł Kowal, ale partia ma chyba bardziej twarz Poncyljusza czy Migalskiego. Zmiana na stanowiski prezesa nic by nie zmieniła
  • Ruch Palikota - ta partia to tak naprawdę tylko Janusz Palikot. Niby powstała w ramach sprzeciwu wobec partii wodzowskich, ale stanowi doskonały jej model. Nie ma Palikota nie ma partii. Proste.

Co o tym sądzicie? Zapraszam do dyskusji, komentowania i wrzucania trackbacków:
A gdyby liderzy byli inni?

 

środa, 21 września 2011, marzatela










TrackBack
TrackBack URL wpisu:
PO bez Tusk, PiS bez Kaczyńskiego z
Z serii Debata zastanawiamy się, jak wyglądałyby partie, gdyby na ich czele nie stali obecnej liderzy. Najciekawiej jest w dwóch największych partiach. PO - Tusk ma tę zaletę, że jest w samym centrum PO. Stanowi punkt równowagi między różnymi ... »
Wysłany 2011/09/22 16:55:54
Polskie partie wodzowskie z Lewy Sierpowy
Większość naszych partii to partie, de facto, wodzowskie. Z wewnętrzną demokracją na poziomie przy którym bolszewicy przed Stalinem mogliby się chwalić, że są demokratami czystej wody. Dlatego też naprawdę ciężko je sobie wyobrazić z innymi liderami ... »
Wysłany 2011/09/23 18:10:59
Komentarze
2011/09/21 15:04:23
Z obecnych liderów poszczególnych partii jedynie Jarosław Kaczyński i częściowo Janusz Palikot jest w stanie oprócz przywództwa organizacyjnego zaoferować przywództwo programowe i9 ideologiczne.

Często wewnętrzne procedury partyjne nie spełniają standardu demokracji np. procedura wyłaniania kandydatów na posłów. I to jest problem. W demokratycznym państwie niedemokratyczne partie.
-
Gość: Zbyniek, gl10-14.master.pl
2011/09/21 15:20:19
Jak już na ten temat pisałem zadziwia mnie jedno że do tej pory żaden z prominentnych polityków Platformy nie wyraził się słowami takimi jak złodziej trampek ze Szczecina.
Nikt z PO nie proponował odstawcie Kaczyńskiego a zrobimy z wami koalicję oni mają ewidentnego pietra co zrobią jak PO przegra na swoje życzenie wybory.
Będą jaja jak berety jeśli do tego dojdzie Merta z Melakiem i Gosiewska z Wasermanówną pójdą w ministry Tomaszewski jako minister sportu oraz agent Tomek dla niego sam nie wiem jakie stanowisko prezes zarezerwował
-
2011/09/21 16:44:06
@Krzysztof
Z tą ideowością Palikota to chyba przesada - sam antyklerykalizm to jednak za mało.
-
2011/09/21 16:45:29
@Zbyneik
Swoja droga bawi mnie zaklinanie rzeczywistości i opowiadanie, że koalicja PiS - SLD jest niemożliwa.
-
Gość: aurabloger, 77-255-157-60.adsl.inetia.pl
2011/09/22 10:57:11
Sam klerykalizm u Palikota to za mało ? Tak zwani wielcy mężowie stanu jak np. Celiński mówią, że Palikot redukuje politykę do gagu dla gawiedzi, ale gawiedź może to kupić.
-
2011/09/22 11:30:09
Co nerwówka jest?, PiS zrównał się w sondażach z PO, i Tusk w te dyrdy za autobus i w Polskę, hahaha :)
Saludos!
-
2011/09/22 11:37:23
Co do PO to na dziś Tuska zastąpiłby Sikorski, opierając się na 2 grupach - środowisku rządowym (dwór Tuska) i grupie Schetyny. Spółdzielnia Grabarczyka czy grupa prezydencka by mogła Radka zaakceptować także. Radek w przeszłości był w mocno prawicowych partiach (więc nie narzekałaby konserwa), ale mocno ewoluował - więc i nowe skrzydło lewicowe dałoby akceptację. Warto przypomnieć, że w 2010 w prawyborach miał ok. 1/3 poparcia (przy 3,5 letnim stażu) w starciu z będącym w PO od początku Komorowskim.

W PiS zostaje tylko Ziobro. Po odejściu Kaczyńskiego cały zakon PC może wypaść z polityki, jeśli nie dostanie dobrych miejsc na listach. Więc będą Brudziński czy Lipiński musieli wkupić się w łaski nowego lidera. Ziobro ma swoją frakcję, silne wpływy wśród europosłów, dobre miejsca dla swoich na listach, sojusz z Mariuszem od CBA i Rydzykiem.

SLD i PSL trenowały zmiany liderów i jakoś się utrzymują. Lista SLD jest jednak ułożona tak... by wprowadzić możliwie wielu BMW do nowego parlamentu. Pawlak również nie ma konkurencji, jeśli utrzyma 30-osobowy klub to może spać spokojnie.

PJN do parlamentu nie wejdzie, zbędność tej partii jest dramatycznie widoczna.

Ruch Palikota przypomina coraz bardziej Samoobronę - i układem list wyborczych, i hasłową retoryką, i prowadzeniem kampanii.
-
2011/09/22 13:57:00
@Aurabloger
No ja chyba nie jestem gawiedź..... Palikota bym do domu nie wpuściła, rozmawiać o czymkolwiek poza pogodą też bym nie chciała.
-
2011/09/22 14:04:25
@Anton
Dlaczego uważasz, że to nerwówka?
Poza tym - wszyscy politycy jeżdżą po kraju. Kaczyński właśnie jest u plantatora praktyki. Choć fakt, że z niego aż bije spokój. Nawet jest już gotów współpracować z prezydentem. Dzień po wyborach dowiemy się co było tego przyczyną.
-
2011/09/22 14:08:26
@notozobaczymy
Z Sikorskim nei jest to takie proste. Przyszedl do PO bardzo późno - z pewnością jest tam wielu takich, którzy czują się bardziej zasłużeni.
W pozostałych Twoich ocenach - masz rację.
Najciekawiej wypada tu Palikot. W opozycji do partii wodzowskich - zbudował partię jednego nazwiska.
-
2011/09/22 23:16:59
@marzatela
Atutem Sikorskiego jest poparcie społeczne i mimo wszystko możność pogodzenia różnych frakcji. Przekazanie władzy nastąpi zapewne za 4 lata. Swoją drogą obstawiałem w 2009 po odwołaniu Schetyny, że dadzą szansę Dolniakowi (w sensie zaczną go bardziej promować), który był jednym z najlepiej zapowiadających się polityków.
-
2011/09/23 05:05:34
@notozobaczymy
Zobaczymy. W naszej polityce 4 lata to juz nowa epoka.
-
2011/09/23 16:18:10
Też nie cierpię Palikota właśnie za antyklerykalizm, ale nie zgodzę się, że jemu tylko o to chodzi. To jest zbyt ważne w jego programie, ale jednak bardzo mocno stawia też na rozwój przedsiębiorczości, co wyraźnie widać po spotach, po listach i po tym co mówi wszędzie. Co do wpuszczania do domu to też nietrafna uwaga, bo JP opisywał tylko miejsca publiczne. Kaczyńskiego też obronię - w sprawie współpracy z Komorowskim nie zmienił zdania, bo mówił od początku, że jak będzie premierem, to będzie mu rękę podawał. Zresztą podał już podczas wizyty Obamy. Inna sprawa, że wypomina BK jakieś niby skandaliczne wypowiedzi pod adresem prezydenta, jak był marszałkiem - ciekawe jakie. Jeśli chodzi mu o słowa "jaka wizyta, taki zamach" (często po chamsku przekręcane na "jaki prezydent, taki zamach"), to Komorowski już tyle razy wyjaśniał, o co mu chodziło i że jeżeli się z kogoś nabijał, to z prezydenta Gruzji. Słowa może niefortunne, ale nie jakieś szczególnie skandaliczne, a BK jak wiadomo często się zdarza mniej zręcznie wyrazić. Jeśli chodzi o koalicję PiS-SLD to bym myślał że niemożliwa, ale po jednym artykule z ostatniego "Wprost" już taki pewny nie jestem.

Co do wpisu o liderach:
PO - może i tak, ale inni też by mogli tę dwójkę połączyć. Schetyna na pewno, Sikorski czy HGW też. Na marginesie Arłukowicz na razie w partii nie jest, ale po wyborach chyba wstąpi (chociaż do SLD też miał wstępować, a do UP nawet deklarację wypełnił, ale w żadnej z tych partii się nie znalazł). A od Gowina jest myślę przynajmniej kilkunastu bardziej konserwatywnych posłów w PO. Ale bez względu na to, kto będzie szefem, to jakaś grupa na pewno odejdzie w przypadku zawarcia koalicji z SLD lub Ruchem PL. Tusk może też być mniej popularny po słowach nt. związków partnerskich czy nawet książce Palikota.
PiS, PSL, PJN - zgadza się. Ale Kowal też jest twarzą PJN i Poncyljusz raczej nim nie steruje.
SLD - chyba też prawda, ale wynik w wyborach prezydenckich i pułap, z jakiego startował jednak jest faktem. Niemniej lepiej chyba dla SLD, jakby odszedł. A to jest realnie możliwe - jaką sensacją była jego wygrana z Olejniczakiem...
Ruch Palikota - po wyborach (przynajmniej w przypadku wejścia) zmienia nazwę, Palikot zostanie wybrany na drugą kadencję, a na trzecią za 2 lata już nie startuje. Wiadomo, że początkowo musi to pociągnąć, ale jak się ustabilizuje sytuacja partii, to już będzie inaczej. A wodzem nie chce być, bo jak zakładał ruch, to nawet mówił, że powinno się "napieprzać lidera"...
-
2011/09/23 16:29:18
www.rmf24.pl/fakty/polska/news-wiemy-co-jest-w-listach-mezczyzny-ktory-podpalil-sie-przed,nId,361220

"Według mężczyzny - urzędnicy ministerstwa finansów mieli przymykać oczy na przekręty szefowej tego oddziału skarbówki. O wszystkim - jak twierdzi - poinformował Julię Piterę, która ma mieć komplet dokumentacji."

Człowiek podpalił się przed URM... zostawił list do premiera...
-
2011/09/23 17:02:35
@pawmak
Jesli chodzi o Palikota - to mam poważne wątpliwości, czy nie jest najbardziej wodzowski z liderów wszystkich partii. Rozumiem, że stoją za nim ludzi ezupełnie nieznani publicznie,a le czy tym bardzije nie powinien starać się promowac? Moze zamiast rozczulających spotów samego Palikota - lepiej byłoby np. wstawić na stronie partyjnej choćby krótkie biogramy kandydatów?
Niezależnie od tego - ktop będzie przyszłym premierem - z prezydentem (i nie tylko) musi współpracować. To naprawdę nie jest żadna łaska; zachowanie Kaczyńskiego przez ostatni rok jest żałosne i świadczące o tym, że nie nadaje się do polityki.
A koalicje? Jeszcze mogą być tu niespodzianki.
-
2011/09/23 17:04:10
@Anton
Czy naprawdę sądzisz, że to mądre i etyczne grać ludzką tragedią w kampanii?
-
2011/09/23 17:22:37
@marzatela - rozumiem, że etyczne byłoby granie tą tragedią, gdyby ten człowiek podpalił się pod siedzibą SLD albo PiS? :)
-
2011/09/23 17:29:04
Tak TVN 24 informuje o samospaleniu ale bardzo oszczędnie - nie robią brejka nieustającego, co innego jakby premierem był Kaczyński, leżeli by tam 24 godziny na dobę - tak jak z tymi pielęgniarkami, przypomnę że po tym jak rząd Kaczyńskiego dał służbie zdrowia 30% podwyżki, największe po II WŚ...
-
2011/09/23 17:40:01
@wkurzanie
Moim zdaniem nie. Twoim tak?
-
2011/09/23 17:41:37
@Anton
Wszystkie portale o tym donoszą. Telewizje - akuart nie wiem. I co do tego mają pielęgniarki?
-
2011/09/23 18:07:54
Na obecnym etapie Palikot musi być wodzowski, bo inaczej by nie powstała partia, która miałaby szansę wejść do Sejmu. Ale jak wejdzie i nawet tylko 2 lata jeszcze będzie szefem, a partia zadomowi się w Sejmie, to już mu wystarczy tej promocji, bo będzie miał dokonania... Ale biogramy kandydatów by się przydały, to fakt. Zwłaszcza, że potrafi na rzucony dowolny okręg opowiedzieć o jedynce i ją komplementować (jak w RMF-ie wczoraj).
Zachowanie Kaczyńskiego od wyborów prezydenckich żałosne, ale on nawet nie twierdzi, jakoby miał robić łaskę.











ministat liczniki.org


Komentarze.eu - Przegląd polskiej blogosfery
Blogi Polityczne