Żyję tu i teraz i nie jest mi wszystko jedno co się dzieje wokół mnie . To moje subiektywne spojrzenie na Rzeczypospolite ...
Blog > Komentarze do wpisu

Samospalenie - przemilczeć czy nagłośnić?

Czwartkowe popołudnie, 19 października 2017, Pl. Defilad w Warszawie - oblany jakąś łatwopalną substancją mężczyzna sam się podpala. Szybko zostaje ugaszony, zabiera go pogotowie, jest w stanie ciężkim. W pobliżu znajduje się list mężczyzny ujawniający powody, dla których to zrobił.

Treść listu mężczyzny, który podpalił się przed PKiN

Zdjęcia listu szybko pojawiły się w mediach społecznościowych. Nie trafiłam natomiast na żadne zdjęcie samej tragedii, choć nie wiem, czy miałam szczęście, czy rzeczywiście nikt nie wrzucił do sieci? To chyba dobry objaw - tragedia nie może być traktowana jako źródło sensacji.
W stosunku do samego listu mam nieco inny stosunek, tym bardziej, że autor sam prosi w nim o jego rozpropagowanie. List ma jednoznacznie polityczny charakter - całą winą obarczony zostaje niszczący wszystkie fundamenty demokracji PiS.

"Chciałbym, żeby Prezes PiS oraz cała PiS-owska nomenklatura przyjęła do wiadomości, że moja śmierć bezpośrednio ich obciąża i że mają moją krew na swoich rękach. 

Czy ta tragedia powinna być raczej przemilczana czy nagłaśniana? Moim zdaniem - nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. To jednak akt niesamowitej desperacji - próba samobójcza w tak straszliwym wykonaniu jest nie do wyobrażenia. Na pewno nie powinien to być wzór do naśladowania i to niezależnie od mniej czy bardziej szlachetnych intencji czy poglądów politycznych. Może to jest przyczyną tego, że media raczej oszczędnie informują o tym wydarzeniu?
Z drugiej strony - jeżeli ktoś zdobywa się na taki krok, z pewnością liczy na wstrząs i nagłośnienie ważnych dla siebie wartości. Co więc powinien zrobić każdy zgadzający się z tymi wartościami? Chyba jednak nie można przemilczać tego przesłania - zbyt wysoką i bolesną cenę za nie zapłacono.

Adresaci listu czyli władza jakoś generalnie pomija to wydarzenie (podobnie zresztą jak głodujących rezydentów). Na pewno niewygodny temat, więc lepiej go wyciszyć i zagłuszyć falą hejtu. Wolność, równość, demokracja wymagają jednak czasem więcej niż tylko Like'a na Facebooku czy FF na TT. Mamy szanse na pobudkę i zaangażowanie w ich obronie?

piątek, 20 października 2017, marzatela
Tagi: PiSiewicze







Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
2017/10/20 20:00:50
Przemilczeć jeśli tylko się da. To jest wariat, całkiem podobny, do tego co chciał Kaczyńskiego zastrzelić, ale go nie zastał. Zresztą przemilczeć się pewnie nie da, bo PiS będzie o tym trąbić na wszystkich kanałach. W takim przypadku należy jechać po PiSie że żeruje na nieszczęściu biednego wariata.
-
2017/10/20 20:32:15
@Kmat
Wariata to akurat robią z niego PiSowcy - głównie rękoma trolli. Owszem, już sam wybór formy samobójstwa nie świadczy o zrównoważeniu. Jednak czytając ten list - spójny, konkretny i rzeczowy - nie widać tego.
Może nałożyły się tu problemy osobiste i chęć zapisania się w historii?
-
2017/10/20 23:20:05
To jest przede wszystkim wielka tragedia jednego człowieka i jego najbliższych. Celem jest zwrócenie uwagi na terażniejszość poliytyczną krajową. Oczywiście bohater ma rację, kiedy w swoim apelu pisze sprawnie i wyraźnie... PiS jako pies pasterski kościoła pasterza staje się coraz brutalniejszy w walce o zniewolenie stada polskich owiec. Zamiarem bohatera było oświetlenie tej sytuacji, tak żeby najbardziej naiwni dobrzy ludzie zauważyli. Paliwem miało być jego własne ciało i życie.
Czym różni się od powstańca warszawskiego, który wyskakuje ze śmiesznym uzbrojeniem na ulice pod ogień karabinu maszynowego doświadczonego wojennie żołnierza niemieckiego. Pewne śmierć.
Albo powiecie, że pisarz, poeta i lekarz Stanisław Witkiewicz, który popełnił samobójstwo ponieważ nie chciał żyć w czasach faszystowskich. Potrafił po prostu sobie to życie sobie wyobrazić, był też wariatem albo delikatniej, niezróważonym psychicznie facetem?
Sytuacja jest zbyt poważna, żeby nie skończyć z odruchami z polskiego kotła w piekle. Natomiast pytaniem jest, jakie szanse przeżycia w zreformowanym szpitalu ma patriotyczny samobójcą? Jaki interes ma w tym przypadku jedyna słuszna partia?
Opozycja przeciwko dobrej zmianie dba sama o to, żeby nikt nie wychylił głowy z kotła. Absolutnie słuszny protest głodowy lekarzy rezydentów i już całego środowiska służby zdrowia publicyści przeciwni dobrej zmiany uznali za zły w formie, przecież lekarzom nie przystoi... Majtki spadają, a prezes może spać spokojnie.
-
2017/10/21 05:46:46
Pisowskie fora zareagowały przewidywalnie. Po pierwsze wariat, po drugie wina Tuska (bo podjudził), po trzecie - dobrze mu tak. Te same zboki cieszyły się, gdy żywcem płonęły muzułmańskie kobiety i dzieci w londyńskim wieżowcu.
Tej sprawy nie ma co brać na rozum. To czysta emocja o wielkim zasięgu. Skołowane telewizje wzięły na wstrzymanie, ale burza w socjalmediach ma swoją dynamikę. A ludzie tłumnie przychodzą pod pałac.
Stworzył się punkt wyjścia do eskalacji. Kto wie, co podpali następny desperat. Raczej nie siebie.
-
2017/10/21 06:57:53
Z tego co czytałem to żył z organizowania jakiś szkoleń, ostatnimi laty leczył sie na depresje, no dramat człowieka, ale przekaz polityczny jest nijaki, bo tam pisze prawie wszystko, włącznie z poprawą nakładów na służbę zdrowia, co PiS akurat robi (6% PKB). Konkluzja tego listu to że PiS zagraża Polsce, może i zagraża ale ma poparcie większości Polaków. Dziwny ten list, bo w obliczu tak desperackiego czynu ludzie pragną wykrzyczeć jakąś swoją krzywdę a nie postulować poprawę funkcjonowania służby zdrowia.
-
Gość: niedowiarek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/10/21 08:43:10
Nagłośnić, czy przemilczeć? No masz dylemat. Rzeczywiście. Posłuchaj tego. www.facebook.com/KubaWatlyTV/videos/vb.1683026658581830/1915358775348616/?type=2&theater
-
2017/10/21 09:03:06
@Danek
Patrząc na podobne przypadki ma niewielkie szanse na przeżycie. ....
Póki co mam wątpliwości, czy partie opozycyjne powinny wziąć Go na sztandary, za to my, obywatele protestujący przeciwko władz - jak najbardziej.
-
2017/10/21 09:07:34
@Starszy
Fala hejtu rzeczywiście rozlała się szeroko. Niestety. I rzeczywiście może spowodować wysyp innych radykalnych czynów. Tym bardziej, że podziały w społeczeństwie są bardzo głębokie, a emocje coraz silniejsze.
-
2017/10/21 09:11:54
@Uricki
Nie wiem co spowodowało, że zdecydował się na taki desperacki czyn, ale ten list jest spójny i logiczny, wyraża opinie wielu Polaków. Nie dziwi mnie też postulat związany z podniesieniem nakładów na służbę zdrowia - słyszałeś o strajku medyków? A z tą większością popierającą PiS - to skąd Ci się to wzięło? Z pasków TVPiS?
-
2017/10/21 09:15:33
@Niedowiarek
Tak, mam dylemat. To ludzka tragedia.
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2017/10/21 13:08:47
To nie musi być kopia Rosiaka z wypranym mózgiem.
Bywały już takie sytuacje,że to było jedyne rozwiązanie dla ratowania sytuacji materialnej rodziny,zwłaszcza że treść intelektualna ulotek nie wskazywała na człowieka chorego z depresją czyli nie pisana przez niego.
-
2017/10/21 19:23:41
Teraz maja 47% poparcia.
-
2017/10/21 21:51:02
Ludzie, znajcie proporcje. Jak widzę porównania gościa do małego powstańca to pozostaje tylko facepalm w stylu "Jezus frasobliwy". Gość najprawdopodobniej jest wariatem. Czyn jest absolutnie nieadekwatny do sytuacji, gdybyśmy mieli totalitarne państwo, w którym niewygodni zostają zniknięci bez śladu, a protesty rozpędza się seriami z cekaemów to tak. Ale do cholery mamy nie zbrodniczy reżim, a skretyniałą kleptokrację która zajumała ileś milionów na aferze bilbordowej. Nie ta skala, nie ten etap, nie te proporcje, bardzo, bardzo nie te. Oczywiście można wziąć gościa na sztandary. Skończy się to rzecz jasna w pełni zasłużonym kompletnym ośmieszeniem, ale co kto lubi.
-
2017/10/22 07:34:41
@Gość
Myślisz o ubezpieczeniu? Obawiam się, że w przypadku samobójstwa polisa nie zadziała.
-
2017/10/22 07:36:09
@Uricki
Chodzi Ci o sondaż CBOS? Cóż, 47% to jednak mniejszość nie większość.
-
2017/10/22 07:44:45
@Kmat
Depresja, zwłaszcza leczona nie oznacza. że ktoś jest "wariatem" - przynajmniej w potocznym rozumieniu tego słowa.
I wiesz, można mówić, że to tylko nieudolna kleptokracja, ale nie przemawia do mnie to, że póki nie strzelają, to nie ma problemu. Nie mamy konstytucji, niezależnych sądów, za chwilę nie będzie wolnych mediów, ordynacja wyborcza zapewni wygraną jedynie słusznej partii - na co mamy czekać, aby dojść do wniosku, że już jest źle? Porównujmy się do standardów państw UE, a nie Korei czy choćby Białorusi.
-
2017/10/22 10:10:54
@marzatela
I tu się zgodzę. Jesteśmy jak ta żaba, która nie wie, że jest gotowana. Pisowcy mają w szeregach dostatecznie dużo "ideowych towarzyszy", by - oczywiście dla dobra narodu - podążyć drogą choćby sanacji, żeby nie szukać długo. A towarzysze sterroryzowali na tyle papkinów i złodziejaszków, że ci boją się na włos odstąpić od słusznej drogi. To jest potencjał na dyktaturę, a co będzie zależy od siły naszego oporu. Choćby desperackiego.
Choć ja apeluje, by najpierw obsadzić naszymi komisje wyborcze. Ja wiem, że przesiedzenie 16 godzin nie jest tak spektakularne, jak czyn dramatyczny, niemniej zgłaszajcie się ludzie dobrej woli. Oni się zgłoszą. I nie będą mieli moralnych oporów.
-
2017/10/22 10:36:51
@Starszy
No właśnie....
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2017/10/22 13:10:03
@ Marzatela doskonale wiesz że nie chodzi o ubezpieczenie ale o powrót do np.karuzeli watowskiej,złodziejskiej reprywatyzacji,wyroków ala Sawicka i Kamiński albo dawanie swoim odszkodowań za nie zgaszone światło w celi,odbieranie dzieci dla domów zastępczych za niezłą kasę i odesłanie Polskich dzieci z powrotem na nasypy przy torach na szczaw i mirabelki itd bo zabrakło by strony, bo to jest warte każdej kasy.Manifestacje z KOD-em i UBywatelami nie wyszły to będą się chwytać wszystkiego do powrotu PRL-bis ale oczywiście tak nie musiało być.
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2017/10/22 13:39:38
W najnowszym numerze Sieci redakcja tygodnika analizuje bulwersujące publikacje Gazety Wyborczej dotyczące ochrony Jarosława Kaczyńskiego i wskazuje, co stanowi ich podstawę. To niebezpieczna gra, w której stawką jest życie lidera PiS. Przeciek do Wyborczej to próba sprawdzenia zakresu ochrony prezesa PiS oraz uderzenie w system chroniący go przed możliwymi niebezpieczeństwami .
-
2017/10/22 13:55:17
@Gość
Nie, nie wiem. Nie mam pojęcia o czym myślisz, odnoszę się tylko do tego, co napisałeś.
A PiSowska propaganda zupełnie mnie nie interesuje.
-
2017/10/22 14:14:52
A ja jednak będę trzymał się prawdy. Niezauważanej przez wielu. A prawda jest zawarta też w wypowiedzi faceta z linku, który podał "niedowiarek". Np. "... i co? Będziecie mieć to w dupie? Będziecie podawać rękę znajomym skurwysynom, którzy cały czas wyśmiewają i odzierają z godności tego człowieka? ...Pamiętajcie, nie chodzi o PiS. Chodzi o ich wszystkich... Ci ludzie maja w dupie nie tylko tego człowieka..., ale i nas wszystkich. Także was.... . A wiecie dlaczego mają nas w dupie...? Bo wiedzą, że jesteśmy zbyt chujowi, aby się zorganizować...przeciw nim... ." Co widać, słychać i czuć od 28. lat. Od 1989 roku "prowadzą nas do dobrobytu" te same gęby. Nawet za komuny tak nie było. Tam, po takim czasie, nie tylko zmieniali się ludzie, nie tylko odbudowano kraj z prawdziwych ruin, nie tylko "odludniono" i wykształcono zacofaną, przedwojenną wieś, ale rozwinięto kraj, zacofany przez wieki przez podobnych do dzisiejszych, prawicowych "hrabiów". A i dzisiaj robimy to samo. Cofamy się wzorcowo, zostając w ogonie Europy. I proszę już nie pieprzyć o innym poziomie startu, bo nawet jak tak było, to powody zacofania zawsze te same. Prywata, obłuda i w dupie wszelkie wartości.


-
2017/10/22 15:02:00
@Jurek
Na Twoim miejscu nie martwiłabym - w PiS jest bardzo wielu funkcjonariuszy poprzedniego systemu, a dążenia obecnej władzy coraz bardziej zmierzają do PRL.
Nawet PGR-y mają wrócić.
-
2017/10/22 16:25:34
Marzatela.
Właśnie napisałem o bucie i arogancji. Jesteś w tym dobra. Na Twoim miejscu, martwiłbym się.
-
2017/10/22 16:43:47
@Jurek
Ty naprawdę uważasz, że każdy kto nie wspomina czasów PRL jako krainy mlekiem i miodem płynącej jest butny i arogancki? Tak samo jak Ty masz prawo do swoich poglądów, tak samo i ja mam. PRL pamiętam i nigdy więcej nie chcę tego przeżywać.
-
2017/10/22 17:21:21
@nmarzatela
Ja nie pisałem o PRL. Masz już jakąś fobię na ten temat. A i o tym też było między wierszami. Zalecam więcej uwagi i spokoju przy czytaniu.
-
2017/10/22 19:47:33
@Jurek
A wiesz, że masz rację? Jestem przewrażliwiona na punkcie PRL i dlatego tak reaguję na obecną władzę. Nie chcę ponownie wracać do tamtych czasów.
A ponieważ żaden z Twoich komentarz nie odniósł się do tematu tej notki, proponuję, żebyś już odpoczął. Jutro poniedziałek, trzeba wcześnie wstać.
Pozdrawiam
-
2017/10/22 21:16:30
Jak zwykle - na wszystkich blogach, pod wszystkimi notkami - dyskusja komentatorów "idzie szerokim wachlarzem". Po pięciu komentarzach już ma się wątpliwości -co było tematem notki?
Wracam więc do nieszczęsnego człowieka. Jeżeli ktoś nie wie czym jest depresja, niech nie zabiera głosu i nie robi z chorego człowieka wariata.
Jestem przekonany, że depresja miała wpływ na wybór formy protestu. Jednak nie miała żadnego wpływu na ocenę jego przyczyn. Człowiek ten prawidłowo ocenił sytuację panującą w naszym kraju. Musiała być ona dla niego tragiczna.
I tu dochodzi do głosu depresja - nie miał siły walczyć z tym pisowskim gó..em rozlewającym się po Polsce. Nie miał również siły czekać, aż to się w sposób naturalny (nawet "Zbawca narodu" jest tylko śmiertelnikiem) zakończy.
Czy powinniśmy mówić o jego tragedii - jak najmniej, tyle by nie zapomnieć. Czy powinniśmy mówić o jego "testamencie" - bez przerwy.
-
2017/10/22 21:59:34
@marzatela
A czy ja mówię, że jest w porządku? Skretyniała kleptokracja może zamachnąć się na demokrację, wujek Janukowycz się kłania. Może nas wpędzić w biedę. Może rozmontować podstawy państwa prawa. Ale to nie zmienia faktu, że samospalenie jest absolutnie nieadekwatne do tych zagrożeń. Bo widzisz, konsekwencją poglądu, że czyn był usprawiedliwiony, jest uznanie, że może takich samospaleń powinno być więcej.. Nieważne, depresja czy nie, człowiek dokonujący takiego czynu jest wariatem. I brutalna prawda jest taka, że ktokolwiek go weźmie na sztandar, to tak jakby opuścił gacie do kostek i schylił się po mydło z nadprezesem za plecami. A prezes taką sytuację niezwłocznie wykorzysta. Czyli ktokolwiek spalonego na sztandary weźmie to albo kretyn, albo kryptopisowiec (tak czy owak kretyn).
Z tym samospaleniem można zrobić tylko jedną rzecz - za każdym razem, gdy wszawa zmiana spróbuje tym grać, podnosić że ścierwa stoczyły się na takie dno, że usiłują wykorzystać politycznie tragedię biednego świra. I tyle.
-
2017/10/23 08:28:56
@Leszek
Doskonale to opisałeś.
-
2017/10/23 08:32:58
@Kmat
Mimo wszystko unikałabym określenia typu wariat czy świr. I na pewno na uwagę i nagłośnienie Jego postulaty.
-
2017/10/23 09:49:12
Marzatela
Jak najbardziej pisałem na temat notki, czyli o człowieku, który w ten dramatyczny sposób zaprotestował przeciwko dziadostwu jakie się dzieje. Ale to dziadostwo ma swoje korzenie i przyczyny, które złośliwie czy przez brak uwagi przy czytaniu, pomijasz. A w odpowiedziach do mnie, spłaszczasz tradycyjnie temat. Albo właśnie nie rozumiesz, albo się nie starasz, albo zainfekowana prawicową propagandą, olewasz inne od Twoich opinie, co na jedno w zasadzie wychodzi. Czyli ślizganie się po temacie i szukanie na siłę własnej nienaruszalnej, "prawdy". Ale to jest wtedy tylko "prawda". Wypuść trochę pary i spójrz na to z boku. To się udaje jak się naprawdę chce.
-
2017/10/23 10:07:51
@Jurek
Zapomniałeś w tym wszystkim dodać, że to wszystko wina Balcerowicza.

Skorzystam z Twojej rady - wypuszczę trochę pary i przez jakiś czas nie będę po prostu reagować na Twoje komentarze. Choć oczywiście możesz nadal komentować i atakować mnie personalnie.
Pozdrawiam.
-
2017/10/23 10:55:56
Marzatela.
I to wszystko co zrozumiałaś?
-
2017/10/26 13:24:48
Otóż to - depresja to (mówiąc najprościej) obniżenie nastroju - człowiek jest smutny i kiepsko radzi sobie z problemami. A przykre sytuacje, które widzi wokół (np. panoszenie się "ludzkich panów") bardzo go dotykają i bolą. A "wariat" to brzydkie określenie osób psychotycznych, które żyją w swoim urojonym świecie (również upraszczając).
-
2017/10/26 18:18:42
@Kobieta
No właśnie....
Znam osobę z depresją - jest z tego powodu na rencie. Zdarzały się jej próby samobójcze, na szczęście nieskuteczne. I nie jest żadną "wariatką" w potocznym rozumieniu tego słowa.
-
2017/11/08 09:21:47
Po kilku dniach widać, że jednak udało się nie nagłośnić tego tak bardzo, ostatnio tylko raz słyszałem wzmiankę o tym w tv.
-
2017/11/11 17:40:38
dzisiaj masz odpowiedzi. Wprawdzie nie wprost, ale..
-
2017/11/12 07:54:25
@Stowarzyszenierosa
Masz na myśli TVP? Spróbuj kiedyś przełączyć się na inny kanał.
Inna sprawa, że w dzisiejszych, że telewizja w dzisiejszych czasach już wcale nie jest "oknem na świat", są inne media.
-
2017/11/12 07:55:43
@Joe
Ano tak. Niestety.
-
2017/12/08 08:59:26
Moim zdaniem oczywiście że to powinno być nagłośnione, ktoś protestował w inny sposób ale Państwo boi się że będzie weicej tego typu zachowań i nie ogłasza tego i nie nagłaśnia.
-
2017/12/19 13:09:36
Też wydaje mi się, że ta kwestia nie powinna zostać przemilczana.
-
Gość: mirokkos28, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2017/12/22 15:20:10
Moim zdaniem jednak powinno się taką sprawę nagłośnić ale oczywiste jest, że taka informacja zostanie stłamszona przez sam PiS bo to ich obarcza i to bardzo. Mężczyzna miał zupełną rację w kwestii niszczenia demokracji i wolności polaków poprzez tą 'partię' ;)
___________
Store4store
-
2018/01/05 08:12:22
No teraz po kilku miesiącach już nikt o tej sprawie nie pamięta, a więc po prostu została skutecznie przemilczana:)
___________
Twoje Wybory
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2018/01/13 23:44:36
WOŚP zlicytuje kolekcję krawatów Piotra Szczęsnego.
-
2018/01/16 09:10:00
Ale to oczywiste, że nasz rząd kontroluje wszystko co jest w telewizji a już tym bardziej to co mówią o nich. ;) Taka sprawa powinna być nagłośniona.. nie powinno się takich rzeczy przemilczać ;)
Opak-System
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2018/01/22 10:28:28
Niedługo Niemcy doprowadzą że ktoś się u nich podpali.
W Cottbus odbyła się demonstracja 2,5 tys noefaszystów. Zaledwie 300km od obozu koncentracyjnego w Buchenwald. Art 7???
-
2018/01/24 09:23:42
Odpowiedź jest tylko jedna: nagłośnić.
-
Gość: , *.dynamic.chello.pl
2018/01/24 10:39:54
-
Gość: , *.free.aero2.net.pl
2018/01/25 11:44:20
Premier dla "Die Welt": Polski wymiar sprawiedliwości jest bardziej niezawisły niż niemiecki. Niemcy nie stosują się do zaleceń Komisji Weneckiej.
-
2018/02/21 11:07:35
Na pewno to przemyśleli żeby to przemliczeć bo jednak bardzo mało osób o tym usłyszało dlatego dołożyli wszelkich starań aby to przemilczeć
-
2018/02/28 13:43:11
Myślę, że nie ma potrzeby tego nagłaśniać. I tak nic dobrego z tego nie wyniknie.
-
2018/03/09 09:25:48
Wiadomo że to przemliczeli wszystko co może w jakiś sposób zagrozić dobremu imieniu państwa czy władzy na pewno zostanie przemilczane.
-
2018/03/19 10:53:35
No tak nasze państwo tak działa, wystarczy że Rachunkowość sie zgadza i wszystkie pieniążki są gdzie należy a reszta już nie ma znaczenia.
-
2018/04/09 09:15:01
Wszystkie sprawy niewygodne dla państwa trzeba przemilczeć niestety tak już jest. I tak większośc narodu jest nieświadoma i im mniej wiedzą tym lepiej się nimi manipuluje.











ministat liczniki.org


Komentarze.eu - Przegląd polskiej blogosfery
Blogi Polityczne